نکات قبل از ارتودنسی دندان: داشتن لبخندی زیبا و درمانی سریع تر

نکات-قبل-از-ارتودنسی-دندان

بريس‌های دندانی وسایل اصلاحی هستند که از طریق ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان‌ها به جهت اصلاح کردن ناهنجاری‌های دهانی استفاده می‌شوند. در حالی که استفاده از بریس‌ها می‌تواند ترسناک باشد، پیشرفت‌ها در زمینه‌ی ارتودنسی به طور قابل توجهی درد و ناراحتی چهره‌ی اغلب افراد را از طریق معالجه کاهش داده است. در حال حاضر انتخاب‌های متعددی با نگاه کردن به انواع بریس، مواد مورد استفاده، رنگ و غیره وجود دارد. اما قبل از این که شما ملزم به انجام چنین عملی شوید چند نکته هست که باید قبل از درمان بدانید.

در حالی که این روش برای صاف کردن کامل دندان‌ها عالی است، متاسفانه اغلب افراد تقریبا بد شانس هستند. به خاطر نامرتبی بیش از حد در شکاف‌های دندانی در دندان‌های ناصاف، دلایلی وجود دارد که ممکن است شما آن لبخند دلخواه را نداشته باشید. با این حال ارتودنسی به صورت موفقیت آمیزی لبخند همه‌ی رده‌های سنی را بهبود می‌بخشد. اگر شما در فکر هستید که چگونه بریس‌ها می‌توانند کمکتان کنند، چیزی که منتظرش هستید اینجاست، اگر تصمیم به انجام ارتودنسی دارید: زمانی که شما برای اولین مشاوره به اینجا می‌آیید، پزشک دندان‌های شما را بررسی کرده و همچنین اشعه‌های ایکس را به کار می‌گیرد. در نتیجه ما می‌توانیم بفهمیم که وی روی کدام مشکلات دندانی به جهت منظم کردن توسط بريس‌ها کار می‌کند. بسته به این که شما به دنبال حل چه مشکلی هستید، وی ممکن است بريس‌های قدیمی، بريس‌های شفاف یا نامرئی را پیشنهاد کند. اگر شما هر سوالی درباره‌ی استفاده از بریس‌ها دارید، اکنون زمان مناسبی برای دریافت پاسخ سوالاتتان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید

چگونه برای روزی که بریس‌ها را می‌زنید، آماده شوید؟


بریس‌ها یک ابزار مورد استفاده‌ی ارتودنتیست‌ها برای صاف کردن دندان‌ها، بستن شکاف‌ها و ایجاد یک لبخند یک دست‌تر و طرح دادن به ناهنجاری‌ها می‌باشند. مانند هر روش یا ابزار پزشکی بریس‌ها ملزم به آماده سازی قبلی بوده، به علاوه برای اینکه درمان موفقیت آمیز باشد نیاز به تغییر سبک زندگی دارند.

درمان دندانی مقدماتی

درمان-دندانی-مقدماتی

قبل از فکر کردن به بریس‌ها مطمئن شوید که گام‌های درستی برای آماده شدن برداشته‌اید:

  • به دندانپزشک مراجعه کنید. یک پاک کننده‌ی دندان استاندارد بگیرید. این کار نه تنها روند نصب بریس‌ها را تسریع می‌کند بلکه فرصتی به دندانپزشک شما می‌دهد برای پر کردن هر حفره‌ای که می‌تواند در جایی که بریس‌ها قرار خواهند گرفت یک لکه باشد.
  • یک ارتودنتیست معتبر پیدا کرده و یک قرار ملاقات اولیه بگذارید. دندانپزشک شما احتمالا می‌تواند یک ارتودنتیست معرفی کند. شما همچنین می‌توانید به صورت آنلاين یا در صفحات زرد مربوط به ارتودنتیست‌های منطقه‌ی خود جستجو کنید.
  • دندان عقل را بکشید (در صورت لزوم). در برخی موارد فضا برای دندان عقل در دهان وجود دارد بنابراین نیازی نیست که کشیده شود. با این وجود اگر به خاطر کمبود جا دندان‌ها به صورت ناصاف رشد کرده یا تحت فشار قرار بگیرند، نیاز است قبل از اینک بریس‌هایتان کار گذاشته شوند، این دندان‌ها کشیده شوند. این به گونه‌ای است که با درمان تداخل نداشته یا نتیجه‌ی نهایی را تغییر نخواهند داد. ارتودنتیست شما این مورد را در ملاقات اولیه با شما بررسی کرده و بهترین روش کار را معرفی می‌کند.

خودتان را از لحاظ احساسی آماده کنید

خودتان-را-از-لحاظ-احساسی-آماده-کنید

بریس‌ها نیاز به توجه و تغییراتی در شیوه‌ی زندگی دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند در برخی موارد ظاهر را به صورت قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند. اگر شما در مورد استفاده از بریس‌ها نگران هستید، روی مزایای حاصل از استفاده‌ی آن‌ها تمرکز کنید، مانند:

  • دندان‌های صاف‌تر
  • سلامت دهانی بهتر
  • افزایش اعتماد به نفس
  • لبخند طبیعی عالی
  • اصلاح ناهنجاری با توزیع برابر نیروها

درباره‌ی انواع بریس تحقیق کرده و راجع به این که کدام یک را استفاده کنید، فکر کنید

درباره‌ی-انواع-بریس-تحقیق-کرده-و-راجع-به-این-که-کدام-یک-را-استفاده-کنید،-فکر-کنید

انواع مختلف ارتودنسی قابل استفاده وجود دارند، بستگی به تشخیص مختص به شما دارد.

  • ارتودنسی فلزی یا قدیمی: قابل توجه‌ترین نوع، اما این بریس‌ها بیشتر از گونه‌های دیگر، به شما اجازه می‌دهد که رنگ باندهای لاستیکی را به دلخواه خود سفارش دهید.
  • ارتودنسی سرامیکی: ارتودنسی شفاف یا همرنگ دندان به طوری که کمتر دیده شود. اگر به خوبی از آن مراقبت نکنید می‌تواند به راحتی لکه بیفتد.
  • ارتودنسی لینگوال: به داخل دندان‌ها چفت می‌شود. این گزینه‌ای است که کمتر قابل رویت می‌باشد اما مراقبت از آن دشوارتر بوده و در موارد وخیم، قابل استفاده نیست. گاهی اوقات زبان شما برای تنظیم شدن حالت به خصوصی می‌گیرد در نتیجه ممکن است شما در ابتدا مشکلاتی در تلفظ داشته باشید. همچنین درمان با بريس‌های لینگوال معمولا طولانی‌تر می‌شود.
  • ارتودنسی نامرئي: ۱۸ تا ۳۰ سری از قالب‌های پلاستیکی شفافی که هر دو هفته تعویض می‌گردند. آن‌ها دندان‌های شما را رفته رفته شکل داده و نسبت به نوع‌های دیگر مزاحمت کمتری دارند اما راحت‌تر از بین رفته یا آسیب می‌بیند و همچنین برای موارد وخیم قابل استفاده نیست.

یک عکس بگیرید

یک-عکس-بگیرید

یک عکس قبلی آسایش خاطر کاملی بابت تغییر شکل بريس‌های قرار گرفته روی دندان‌هایتان و بهبودی کلی دهان، فراهم می‌کند. برای گرفتن عکس در طول مدت درمان و پس از آن مصمم باشید زیرا تغییرات را به خوبی نشان می‌دهد.

توجه کردن به این که چه غذاهایی پس از ارتودنسی خورده شود؟

توجه-کردن-به-این-که-چه-غذاهایی-پس-از-ارتودنسی-خورده-شود

بدانید که تا پنج روز پس از زدن بریس‌ها، جویدن و گاز گرفتن دشوار خواهد شد بنابراین یک فهرستی از غذاهای نرم تهیه کنید. مطمئن شوید که تنوع بسیاری در غذاهایی که می‌خورید وجود داشته باشد برای این که از خوردن همیشگی غذاهای یکسان خسته نشوید.

  • از رژیم غذایی مایع پرهیز کنید. شما نیاز دارید بدون از دست دادن تغذیه، دندان‌هایتان را به آرامی بالانس کنید.
  • محصولات لبنی مانند شیر، کره، ماست و پنیر را برای تامین مقدار مناسب کلسیم، منیزیوم و پتاسیم استفاده کنید. این مواد مغذی به استخوان‌ها برای بازسازی کمک می‌کنند.
  • سعی کنید که غذاهای سرد و منجمد را تا حد امکان جای دهید زیرا می‌توانند هر گونه درد ناشی از بریس‌ها را تسکین داده و به کاهش ورم کمک کنند.
  • یک غذا ساز immersionبگیرید. غذا سازهایimmersion  برای نرم کردن غذاهای سفت و پوره کردن سوپ‌ها و اسموتی‌ها عالی هستند در نتیجه آن‌ها می‌توانند بدون جویدن مصرف شوند.

به خرید مواد غذایی بروید

به-خرید-مواد-غذایی-بروید

تهیه‌ی یک منو از غذاهای سرد که نیازی به جویدن نداشته باشند  مشکل است اما باز هم غذای کافی برای این که سراسر روز را به خرید نروید، تهیه کنید. موارد زیر تعدادی از غذاها و اقلام غذایی پیشنهادی می‌باشند، با تمرکز بر غذاهای مغذی که نرم هستند، نیازی به جویدن نداشته و به آسانی تهیه می‌شوند:

صبحانه: ماست و پنیرهای محلی منابع خوبی از غذاهای کم چرب هستند که سرد بوده و نیازی به جویدن ندارند. اگر شما حساس به لاکتوز یا گیاه خوار هستید، بلغور جو دو سر یا کوینولا را در نظر بگیرید. اگرچه به صورت سنتی به عنوان صبحانه‌ی گرم سرو می‌شوند اما هر دو می‌توانند روز قبل آماده شده و به صورت سرد و با مقدار کمی شیر سویا یا شیر بادام سرو شوند.

ناهار: خوردن غذاهایی که سرد و نرم هستند، اسموتی‌ها در اغلب فروشگاه‌هاي مواد غذایی در دسترس می‌باشند یا میتوانید خودتان درست کنید. آنها می‌توانند با ترکیب ۱ فنجان ماست یونانی، ۱ و ۲/۱ فنجان میوه یا سبزیجات (انتخاب با شماست)، ۱ فنجان آب میوه یا سبزیجات خوشمزه (قابل تعریف) و ۱ فنجان یخ درست شوند. اگر حساس به لاکتوز یا گیاه خوار هستید، توفو نرم می‌تواند در مقادیر یکسان جایگزین ماست شود. شما همچنین می‌توانید شیر سویا، ماست سویا، برگرهای سبزیجات یا دیگر محصولات سویا را به عنوان منابع پروتئین در نظر بگیرید.

شام: سوپ‌ها راه حل‌هاي عالی برای اطمینان از اینکه غذا نرم بوده و می‌تواند بدون جویدن خورده شود می‌باشند. به ویژه سوپ سبزیجات می‌تواند اطمینان دهد که شما انواع مواد مغذی کلیدی را دریافت می‌کنید. حتی سوپ‌های سردی وجود دارند که می‌توانند برای پرهیز از جویدن  پوره شوند. اگر شما به دنبال چیزهای دلچسب‌تر از سوپ هستید، سالادهای پاستا یا حتی ماهی تن و سالاد مرغ را در نظر بگیرید که سرد بوده و راحت جویده می‌شوند.

دسر و میان وعده‌ها: حفظ تمی از نرمی، سردی و جویدن آسان. آیتم‌های زیر در حین انتظار برای فروکش کردن درد ناشی از گذاشتن بریس‌ها، می‌توانند به عنوان دسرها یا میان وعده‌ها استفاده شوند:

بستنی، پودینگ سرد، ژله، موز یا گلابی له شده، ماست یخ زده و شربت.

درباره‌ی رژیم غذایی پس از بریس خود در طولانی مدت فکر کنید

درباره‌ی-رژیم-غذایی-پس-از-بریس-خود-در-طولانی-مدت-فکر-کنید

با استفاده از بریس‌ها لذت بردن از بعضی غذاهای خاص مثل ساندویچ ساب، سيب‌ها، بلالی و اساسا هر چیزی که برای خوردن نیاز به گاز زدن دارد، می‌تواند مشکل باشد. همچنین در نظر داشته باشید که شما باید بریس‌هایتان را تا دو سه سال آتی، ساليانه چند بار تنظیم کنید و به صورت دوره‌ای رژیم غذایی نرم خود را داشته باشید. در نهایت متوجه می‌شوید که غذاهای خاصی وجود دارند که باید تا جای ممکن به صورت خام بخورید یا حتی زمانی که بریس‌ها را دارید، از خوردن آن‌ها کاملا اجتناب کنید:

  • آب نبات‌های جويدنی (صمغ‌ها، کارامل، تافی و غیره)
  • یخ
  • آجیل‌ها و پاپ کورن
  • آب نبات‌های سفت
  • کرفس و سایر غذاهای فیبر دار

از داروخانه دیدن کنید

از-داروخانه-دیدن-کنید

استفاده از بریس‌ها دردناک‌ترین تجربه‌ی زندگی شما نخواهد بود اما برای چند روز ناراحت کننده است. این درد با یک داروی ضد درد بدون نیاز به نسخه که حاوی نایروکسن سدیم، ایبوپروفن یا استامينوفن می‌باشد، تسکین مي‌یابد. از داروساز در مورد مقدار مصرف در طی یک هفته پس از گذاشتن بریس‌ها پرس و جو کنید یا به سادگی از دستورالعمل‌های روی بسته بندی پیروی کنید.

  • مطمئن شوید که قبل از مصرف هر گونه ضد درد، چیزی خورده باشید.

از ارتودنتیست خود سوال کنید

از-ارتودنتیست-خود-سوال-کنید

ارتودنتیست شما می‌داند چگونه شما را برای زندگی با بریس‌ها آماده کند و شما را با وسایلی مانند وکس دندانی و باندهای پلاستیکی برای کمک به درمانتان مجهز می‌کند. او همچنین ممکن است شما را به یک کیت شروع کننده مجهز کند که حاوی نمونه‌هايي از محصولاتی است که به شما برای پرداختن به زندگی با بریس‌ها و قابل تحمل‌تر کردن کل درمان کمک کند.

روال بهداشتی دندان را روزانه دنبال کنید

روال-بهداشتی-دندان-را-روزانه-دنبال-کنید

بریس‌ها به اقدامات اضافی برای اطمینان از این که دندان‌های شما سالم و بدون کرم خوردگی بمانند، نیاز دارند. مقید باشید به مسواک زدن دو مرتبه در روز با یک خمیر دندان با کیفیت خوب و دقت کنید به این که چه قسمت‌هایی از دهان شما برای دسترسی سخت‌تر هستند. حتی دسترسی به این قسمت‌ها زمانی که بریس‌ها را بگذارید، سخت‌تر می‌شود. بنابراین درباره‌ی این که چه چیزی می‌تواند به شما برای تمیز نگه داشتن آن قسمت‌ها کمک کند، فکر کنید.

یک لیست خرید تهیه کنید

یک-لیست-خرید-تهیه-کنید

ارتودنتیست شما می‌تواند محصولات و برندهایی پیشنهاد کند که به شما برای تمیز نگه داشتن دندان‌هایتان هنگام استفاده از بریس‌ها، کمک می‌کنند. در زیر لیستی از آیتم‌های پیشنهادی رایج وجود دارند:

  • یک آب پاش دهان. بریس‌ها مسواک زدن معمولی جهت تمیز نگه داشتن را دشوار می‌کنند. آب پاش‌های دهان یک جریان متمرکز از آب را از طریق نوک یک ترکه اسپری کرده و حتی می‌تواند برای گوشه‌هايي از دهان شما که سخت‌ترین قسمت‌ها برای دسترسی هستند، استفاده شود که می‌تواند باکتری‌های چسبیده میان دندان‌ها و لثه‌های شما را از بین ببرد. این باکتری‌ها می‌توانند منجر به خونریزی لثه های شما شوند.
  • دهانشویه. بریس‌ها جمع شدن بقایای غذا در داخل و اطراف دندان‌های شما را آسان می‌سازند. یک شست و شو با دهانشویه به مدت ۶۰ ثانیه می‌تواند کمک کند و همچنین یک تنفس با طراوات را تضمین کرده و محافظت آنتی باکتریال را میسر می‌سازد.
  • فلاس تریدر. استفاده از نخ دندان معمولی با وجود بریس‌ها دشوار است با این حال، کشیدن نخ دندان یک بخش مهمی از بهداشت دندانی است. فلاس تریدر رشته‌های پلاستیکی کوچک با یک حلقه بلند در انتها هستند. آنها می‌توانند بین شکاف‌های کوچک میان دندان‌ها و حلقه کشیده شده و همانند نخ دندان عمل می‌کنند، گرفتگی‌هايي مانند بقایای غذا یا رسوب را از بین می‌برند.
  • مسواک پروکسا براش. یک مسواک پروکسا براش که به خاطر ظاهرش مسواک درخت کریسمس هم نام دارد، به شکل مثلثی، مخروطی بوده و می‌تواند زیر سیم کمانی بريس‌های شما برای مسواک زدن کامل، فیت شود. یا یک مسواک Bi-Level طراحی شده با موهای کوتاه‌تر، برای مسواک زدن متوسط روی براکت‌هایتان تهیه کنید.
  • داروی مسکن دهانی. در حالی که دهان شما با بریس‌ها سازگار شده، داشتن زخم‌ روی مناطق با اصطکاک بالا غیر عادی نیست. انواع مایع، ژل و خمیرهای مسکن دهانی وجود دارند. تصمیم بگیرید که کدام یک برای نیازهای شما مناسب است.

یک گارد دهان بگیرید

یک-گارد-دهان-بگیرید

اگر ورزش می‌کنید مقید به استفاده از یک گارد دهان باشید. امروزه برای برخی از ورزش‌ها مثل بسکتبال یا فوتبال، گاردهای دهان استاندارد وجود دارند. با این وجود زمانی که بریس دارید، هرگونه فعالیت ورزشی مخصوصا آن‌هایی که مستلزم پرتاب توپ یا تماس فیزیکی با دیگر بازیکنان هستند می‌تواند منجر به آسیب صورت، بخيه‌ها و  روکش‌ها شده یا اگر به دهان ضربه وارد شود سبب جا به جایی کامل بریس‌ها گردد. گارد دهانی مناسب با نیازهای شما در هر ورزش یا فروشگاه ورزشی خوب قابل دسترس است.

  • شما همچنین می‌توانید از دندانپزشک یا ارتودنتیست خود بخواهید که برای شما یک گارد دهان ساخته شده‌ی سفارشی تهیه کند، اگر آن‌هایی که در فروشگاه هستند به خاطر بریس‌هایتان خوب فیت نشوند.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است

Leave a Reply

Required fields are marked*