۱۳تصور غلط در مورد ارتودنسی دندان ها :پاسخ صحیح کدام است؟

13تصور-غلط-در-مورد-ارتودنسی-دندان-ها

به دلیل خبرهای متفاوتی که از اطرافیان می‌شنوید، مهم است که همیشه واقعیت را بررسی کرده و اطلاع داشته باشید. این موضوع در مورد هر مسئله‌ای صدق می‌کند- که شامل ارتودنسی و دندانپزشکی نیز می‌شود. برخی از اطلاعاتی که در مورد کاری که متخصصین ارتودنسی (یا دندانپزشکان ) انجام می‌دهند،  بدست آورده‌اید، بیشتر از اینکه واقعیت داشته باشد، غیر واقعی هستند. و متاسفانه بسیاری از این تصورات اشتباه دلیلی است بر اینکه افراد به سلامت دهان خود و درمان ارتودنسی بی توجه بوده یا حتی از انجام آن سرباز می‌زنند.

برخلاف تصورات بدی  که از دندانپزشکان وجود دارد ، معاینات دندانپزشکی شما باید یک اتفاق بدون درد باشد. بویژه اگر دهان شما مشکل خاصی نداشته و سالم باشد. جرم‌گیری و معاینات دوره‌ای نباید باعث درد و ناراحتی شما باشد. در واقع ، تقریباً تمامی روش‌های درمانی که روی صندلی دندانپزشکی انجام می‌شود، کاملاً بدون درد است . حتی درمان‌هایی که می‌تواند منجر به درد شود ، با استفاده از مواد بی‌حسی مؤثر کاملاً بدون درد خواهد بود. شما ممکن است کمی فشار ،حرکت یا کشش احساس کرده اما دردی حس نخواهید کرد. معمولاً  اضطرابی که بیماران در مورد درمان‌‌های دندانپزشکی دارند، بدتر از چیزی است که در واقع آنها در طول درمان تجربه می‌کنند. پزشک می‌تواند در خصوص همه باورهای نادرستی که درباره درمان دندانپزشکی و ارتودنسی شنیده‌اید ، شما را راهنمایی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های ما. تماس حاصل فرمایید.

تصورات نادرست در مورد ارتودنسی، بریس و  دندان

در اینجا باورهای اشتباهی که در مورد ارتودنسی و تصورات نادرستی که درباره دندان وجود دارد و معمولاً  در  جاهای مختلف می‌شنوید، بیان شده است.

تصور اشتباه ۱: درمان ارتودنسی تنها برای نوجوانان است

با توجه به گفته‌های متخصصین ارتودنسی ، تعداد بزرگسالانی (سن ارتودنسی)که به دنبال درمان ارتودنسی هستند رو به افزایش است. بنابراین اگر شما هم بزرگسال هستید و تصمیم به دریافت بریس گرفته‌اید، مطمئن باشید که تنها کسی نیستید که اینکار را انجام می‌دهید. در واقع در مطب ما  ۳۰ درصد از بیماران، بزرگسالان هستند.

تصور اشتباه ۲: درمان ارتودنسی چندین سال طول می‌کشد

پیشرفت‌های جدید تکنولوژی میانگین طول درمان ارتودنسی را سرعت بخشیده است. نه تنها مدت زمانی که از بریس استفاده می‌کنید، کوتاه‌تر از دهه‌های قبل است(با میانگین اینکه هر بیمار ۱-۲ سال از بریس استفاده می‌کند )، بلکه درمان نیز به دلیل پیشرفت تکنولوژی  راحت‌تر است.

تصور اشتباه ۳ : دریافت درمان ارتودنسی به معنی استفاده از  بریس فلزی است

امروزه بریس فلزی (بریس فلزی) یکی از گزینه‌های درمانی در ارتودنسی است. چندین درمان جایگزین کمتر شناخته شده وجود دارد مانند:

• انکوگنیتو (بریس لینگوال که در پشت دندانها قرار می‌گیرد)
  • اینویزیلاین ( بریس پلاستیکی شفاف یا  ردیف‌کننده )
  • بریس سرامیکی (ارتودنسی سرامیکی) (که نسبت به بریس‌های فلزی کمتر دیده می‌شود)

گرچه بعضی از افراد بریس‌های قدیمی( نشان دادن بریس با کش‌های رنگی در اطراف براکت‌ها) را ترجیح می‌دهند، اگر شما نمی‌خواهید که افراد دیگر متوجه بریس‌های شما شوند، هیچ کس متوجه نخواهد شد، ما به شما کمک می‌کنیم تا این موضوع یک راز بماند.

تصور اشتباه ۴ : فقط افراد پولدار می‌توانند درمان ارتودنسی انجام دهند

درست است که برخی از بریس‌ها گران‌تر از دیگر انواع آن است و  ممکن است هزینه آن با پیچیدگی مشکل بیمار، افزایش یابد. با این وجود، دور از واقعیت است که بگوییم تنها افراد پولدار می‌توانند لبخند زیبا داشته باشند. اگر شما بیمه دندانپزشکی داشته باشید، ممکن است تعجب کنید که چقدر از هزینه‌های درمانی ارتودنسی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. با شرکت بیمه خود تماس گرفته و درمورد پوشش درمانی خود صحبت کنید.

تصور اشتباه ۵: دندانپزشک عمومی من بریس را پیشنهاد می‌دهد، پس او متخصص ارتودنسی است

ممکن است در مورد افرادی شنیده باشید که خودشان بریس‌ها را در جای خود قرار داده یا حتی در مورد دندانپزشکانی که درمان‌های مرتب سازی دندان انجام می‌دهند. گرچه واقعیت این است که متخصص ارتودنسی، دندانپزشک هستند، اما همه دندانپزشک‌ها متخصص ارتودنسی نیستند. در واقع حدود ۶ درصد دندانپزشکان با موفقیت این تخصص پیشرفته را دنبال کرده که نیاز به دو تا سه سال آموزش، پس از دوره دندانپزشکی دارد. یک متخصص ارتودنسی، دندانپزشکی است که آموزش تخصصی را دنبال کرده ، و  در رشته ارتودنسی تخصص دریافت می کنند. و برای این کسب تخصص دلیلی وجود دارد.  اینکه خودتان درمان ارتودنسی انجام دهید-  یا حتی درمان را از افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند، دریافت کنید- میتواند بطور دائم به دندان شما آسیب وارد کرده یا حتی سلامت شما را به خطر بیاندازد.

تصور اشتباه ۶ : برای مرتب کردن دندان‌ها مراجعه منظم به دندانپزشکی لازم نیست

درست است که پیشرفت‌های تکنولوژی در ارتودنسی امروز می‌تواند کمک کند که مراجعه دائمی شما را دندانپزشکی کمتر کند. با این حال درست نیست که بگوییم وقتی شما بریس را جای‌گذاری کردید، سپس یک سال بعد برگشته و  بریس‌ها را بردارید. اشتباه نکنید، این مراجعات شما بخشی مهمی از طرح درمان شماست. متخصص ارتودنسی شما، باید اطمینان حاصل کند که درمان شما طبق روند طراحی شده پیش می‌رود. ملاقات شما شامل سیم ارتودنسی (سیم ارتودنسی)،  افزودن کش ( در برخی موارد) برای اصلاح نامرتبی دندان، یا حتی باندینگ براکت اضافه در صورت نیاز است. بدون این تنظیمات منظم ، و اگر بیمار طرح درمان را دنبال نکند، می‌تواند طول درمان را افزایش داده – که هیچ کس این موضوع را دوست ندارد، بیشتر بیماران نیاز دارند که هر از شش تا هشت هفته برای انجام معاینات مراجعه کنند.

تصور اشتباه ۷: درمان ارتودنسی و بریس صرفاً جهت زیبایی می‌باشد

دندان‌های نامرتب  یا استخوان فک می‌تواند باعث شلوغی دندان‌ها در دهان شده که منجر به پوسیدگی دندان، سردرد،  گوش درد ، مشکل جویدن، مشکل در صحبت کردن و التهاب فک می‌باشد. دندان‌های صاف‌تر و فک‌های منظم روی هم قرار گرفته ، مزایای فیزیولوژیکی زیادی داشته  و  همچنین  به افراد کمک می‌کند تا بر افسردگی و اضطراب خود غلبه کنند.

تصور اشتباه ۸: اگر بریس داشته باشید، تقریباً هیچ چیزی نمی‌توانید بخورید

کاملاً حقیقت دارد که خوردن غداهای خاصی احتمال شکستن سیم یا براکت را افزایش می‌دهد که باعث می‌شود مراجعات شما را به مطب افزایش داده و  روند درمان را آهسته تر می‌کند. با این حال دور از واقعیت است که رژیم شما هنگام استفاده از  براکت بدون دلیل محدود شود. غذاهای زیادی وجود دارد که شما می‌توانید هنگام استفاده از بریس، بخورید و سایت‌های اینترنتی زیادی هستند که دستورات تهیه غذاهای مناسب برای بریس را به شما پیشنهاد می‌دهند. حتی کتاب‌های آشپزی وجود دارد که بطور  کامل دستورات غذایی برای افرادی که از بریس استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد. بنابراین نگران نباشید که گزینه‌های غذایی شما در طول دوران درمان کاهش می‌یابد. ممکن است مجبور باشید که برای مدتی آدامس نجوید، اما هنگامی که دندان‌های شما صاف و مرتب باشد، طعم آدامس نیز بهتر خواهد بود.

تصور اشتباه ۹: هنگامی که بریس برداشته می‌‌شود ، درمان نیز پایان می‌یابد

متاسفانه این مورد نیز ناردست است. بیرون آوردن بریس، با اینکه هیجان انگیز است اما به معنای پایان درمان ارتودنسی نیست. در واقع هنگامی که استفاده از بریس تمام می‌شود، مهمترین بخش درمان شروع می‌شود.مرحله بعدی نگهدارنده نامیده می‌شود ، و مرحله مهم پیگیری است که دندان‌های شما را در موقعیت مناسب قرار می‌دهد- حتی در برخی موارد اصلاح مشکلات کوچک دندانی را ادامه می‌دهد. شما و متخصص ارتودنسی می‌توانید در مورد چندین گزینه درمانی که شامل ریتینر یا نگهدارنده دائمی و نگهدارنده متحرک است،صحبت کنید. خبر خوب این است که اگر شما دستورالعمل‌های متخصص ارتودنسی را پس از اینکه بریس را برداشتند، دنبال کنید، اگر  نگهدارندها را بدرستی استفاده کنید، لبخند جدید و زیبای شما تا پایان عمر باقی می‌ماند.

تصور اشتباه ۱۰: استفاده از بریس دردناک است

بله ، درست است که نیروی بکار رفته در ایجاد یک لبخند زیبا که همیشه می‌خواستید، و دندان‌های مرتب‌‌تر ، کمی ناراحتی برای شما ایجاد خواهد کرد. این درد و ناراحتی در هفته اول و زمانی است که بریس روی دندان گذاشته می‌شود،  و سپس ۲-۴ روز پس از اینکه متخصص ارتودنسی بریس‌های شما را تنظیم می‌کند. با این حال ، این درد و ناراحتی معمولاً  خفیف است و عمدتاً هنگامی رخ می‌دهد که شما روی دندان هایتان فشار  وارد می‌کنید. داروهای مسکن بدون نسخه، و خوردن غذاهای نرم به کاهش و از بین رفتن درد کمک می‌کند. در واقع قرار دادن بریس نسبت به گذشته کاملاً بدون درد است.

تصور اشتباه ۱۱: اگر بریس دردناک نیست، به این معنی است که آنها به نتیجه نمی‌رسد

این موضوع تا حدی درست است.  اما با توجه به پیشرفت‌هایی که در مواد مورد استفاده در ساختن بریس و روش‌های تنظیم آنها ایجاد شده، بطرز چشمگیری ناراحتی حین درمان کاهش یافته است. در  حقیقت برخی از بیماران هیچ دردی احساس نمی‌کنند. از این رو اگر  پس از  جلسه ارتودنسی در دهان خود هیچ تغییری احساس نکردید، دلیلی وجود ندارد که نگران باشید-  فقط خود را خوش شانس بدانید.

تصور اشتباه ۱۲: بریس، ردیاب‌های فلزی در خطوط امنیتی را فعال می‌کند

خبر خوب این است که نیازی نیست که سفرهای هوایی خود را به تعویق انداخته یا تاریخ دادگاه را به دلیل داشتن بریس نادیده بگیرید. آلیاژهای فلزی باعث می‌شود که بریس‌ها بسیار سبک بوده و باعث تحریک سیستم‌های امنیتی در فرودگاه یا هرجای دیگر نشود. احتمال تاثیر صاعقه یا برق‌گرفتگی نیز صفر است.

تصور اشتباه ۱۳ : هنگامی که بریس دارید، باید مدام دندان‌هایتان را مسواک بزنید

یکی از شایع‌ترین نگرانی‌هایی که از افرادی که برای اولین بار از بریس استفاده می‌کنند، می‌شنوید این است که چندبار باید دندان‌هایشان را مسواک بزنند. بسیاری از این افراد – بخصوص نوجوانان- داستان‌های ناخوشایندی در ذهن‌شان دارند که باید تمام مدت و هرجا که می‌روند، دندان‌هایشان را مسواک بزنند. به هرحال این موضوع قابل تغییر نیست که هنگامی که از بریس استفاده می‌کنید، مسواک زدن دندان‌ها یکی از مهم‌ترین عادت‌هایی است که باید انجام دهید. با این وجود، این موضوع به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید ترسناک نیست. بطور کلی هنگامی که از بریس استفاده می‌کنید، تعداد دفعاتی که شما باید مسواک بزنید برابر با زمانی است که شما بریس ندارید.مهم است که هروز دوبار مسواک زده و نخ دندان بکشید، و اگر ممکن است پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید(حداقل دهان خود را شستشو دهید).

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است